Starkart Urban Art Exhibitions

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Hyuro

Tamara Djurovic (1974 – November 19, 2020) RIP

Die in Buenos Aires geborene und seit 12 Jahren in Spanien lebende HYURO ist mit ihren, im öffentlichen Raum angebrachten grossen Wandmalereien, in ganz Westeuropa vertreten und sicherlich kein No-Name mehr. Trotzdem greifen Labels wie Street Art, Urban Art, und Urbex Art als Bezeichnungen für ihren Stil aber definitiv zu kurz, wenn man die überaus vielfältigen Bezüge in ihren Werken sieht.

Auch mit der Ausstellung ‘Casual Anomalies’ im Zürcher Starkart, lässt die Künstlerin tief in ihre Gedankenwelt blicken: Intime Darstellungen von menschlichen Wesen, schutzlos ausgeliefert. Einzelne in bedrückender Enge eingeschlossen oder umzingelt. In sich versunkene Körper, dynamisch in Raum und Zeit eingebettet, aber dennoch seltsam verloren in einem anonymen Vakuum dahinschwebend – der Bildraum bleibt undefiniert. Motive von gesichtslosen oder vom Betrachter abgewandten puppenhaften Frauenfiguren, in Gruppen tragisch verflochten. Nur ihre individuelle Einsamkeit als Gemeinsamkeit verbindet sie. Ohne Identität. Ein Bild einer Traumwelt, die längst nicht mehr traumhaft ist.

Reale Bezüge zur heutigen Zeit der politischen Machtstrukturen, grossen demographischen Umwälzungen und der allgemein existenziellen Verunsicherung sind in ihren Werken vakant vorhanden und trotzdem wirken sie wie surreale Artefakte aus vergangenen Zeiten. Die Selbstbestimmung der Gedanken und des Geistes steht in engem Zusammenhang mit der Befreiung von repressiven und archaischen sozialen Systemen. Durch die Emphase solcher Darstellungen gelingt es Hyuro, die Betrachterinnen in eine dystopische Welt zu entreissen.

Wiederkehrende Themengruppen lassen erkennen, dass sich die Künstlerin intensiv mit den Subjekten der Emotion beschäftigt.
 Da Emotionen kulturübergreifend in gleicher Weise erkannt und ausgedrückt werden, verleiht diese Gewichtung ihrem Oeuvre durchaus eine gewisse Universalität ohne in die Trivialität abzugleiten und obschon sie keine offensichtlich moralischen Aussagen macht, sind ihre Werke doch klar im Ausdruck und ihre Formensprache intuitiv verständlich.
Formal verfolgt die Künstlerin eine karge Umsetzung ihrer Ideen, zunächst mittels narrativem, illustrativem Element. Dennoch ergibt sich aus der Strenge der Kompositionen eine Art Ikonenhaftigkeit, am Ende aber triumphiert die poetische Präsenz ihrer Werke.

Für ihre Einzelausstellung im Starkart hat Künstlerin, die Carte Blanche erhalten, welche sie mittels neun Regeln in eine organisierte Improvisation übersetzt hat:

How to face this project:

1. Take a step out from my old way of working
2. Avoid previous ideas before start working
3. Believe in the process rather that in final results
4. Work with what I know
5. Contemplate new elements into my language
6. Don’t be closed just to the drawing format.. be open to new shapes
7. Work more from the unconscious side rather than the rational one
8. Be less narrative and more poetic
9. Don’t take it like a dogma… it’s just a text for this flyer!

Hyuro 2011

Review (en) auf Juxtapose

For the first time the already well known artist HYURO from Valencia Spain,
 visits Switzerland and will conceptualize an Exhibition in place for the Starkart Gallery in Zurich. 
She is traveling all over the world and has been featured on Websites and Blogs like Juxtapose, Wooster, Arrestedmotion, Unurth and the likes…


We are really keen to see, what she will do with the space here in Zurich. Originating from Bueons Aires, Hyuro has been living in Spain for the last 12 years and with her large wall-based drawings she is now well represented in public spaces throughout western Europe. Nevertheless, labels such as Street Art, Urban Art and Urbex Art are definitely not enough to describe her style when one sees the extremely diverse references in her works.

With the exhibition “Casual Anomalies” in Zurich’s Starkart, the artist also lets us look deep into her world of thoughts: Intimate depictions of human beings, defencelessly exposed and still isolated and enclosed in oppressive confinement or surrounded.

Bodies immersed in themselves, dynamically embedded in space and time, yet strangely lost in an anonymous vacuum – the pictorial space remains undefined. Motifs of faceless or doll-like female figures turned away from the viewer, tragically intertwined in groups. Only their individual loneliness as commonality connects them. Without identity. An image of a dream world that has long since ceased to be a dream.

Realistic references to today’s political power structures, great demographic upheavals and general existential insecurity are vaguely present in her works and yet they seem like surreal artefacts from times past. The Self-determination of thought and spirit is closely related to liberation from repressive and archaic social systems. Through the emphasis of such depictions, Hyuro succeeds in carrying the viewer far away, into a dystopian world.

Recurring groups of themes reveal that the artist is intensely concerned with the subjects of emotion. 
Since emotions are recognised and expressed in the same way across cultures, this emphasis lends her oeuvre a certain universality without slipping into triviality, and although she does not make any obvious moral statements, her works are clear in expression and her formal language intuitively comprehensible.
 Formally, the artist pursues a sparse realisation of her ideas, initially by means of narrative, illustrative elements. Nevertheless, the austerity of the compositions gives rise to a kind of iconic quality, but in the end the poetic presence of her works triumphs.

Using Starkart’s Carte Blanche Hyuro has set up nine rules to create an organised form of improvisation:

How to face this project:

1. Take a step out from my old way of working
2. Avoid previous ideas before start working
3. Believe in the process rather that in final results
4. Work with what I know
5. Contemplate new elements into my language
6. Don’t be closed just to the drawing format.. be open to new shapes
7. Work more from the unconscious side rather than the rational one
8. Be less narrative and more poetic
9. Don’t take it like a dogma… it’s just a text for this flyer!

Hyuro 2011

Review by Juxtapose